14.7.2011

אל תמהרו להספיד את אפל


אל תמהרו להספיד את אפל [דעה]


המהלכים האחרונים שביצעה אפל בעולם הטכנולוגי מעידים על הכל חוץ מחוסר חדשנות. לאלו הממהרים להספיד את החברה כדאי אולי להמתין מעט, היא עדיין לא אמרה את המילה האחרונה
 טק

צילום: flickr, cc-by, marcopako
נתקלתי השבוע במאמר הבא ב-Ynet. לצורך הגילוי הנאות, חשוב לי להגיד שאני לא מעריץ גדול של מאמרי הטכנולוגיה ב-Ynet, לרוב הם סתם מעצבנים אותי. כמו כן, אנשים שתקועים על האהבה או השנאה שלהם לפלטפורמה מסוימת גם מעצבנים אותי.
לא משנה אם מדובר באפל, במיקרוסופט, באנדרואיד או לינוקס, לכל אחת מהחברות והפלטפורמות האלה יש מקום וכוח משלהן במערכת המורכבת שמרכיבה את עולם הטכנולוגיה ומי שלא מצליח לראות את התמונה הגדולה סתם מבזבז מילים ואת הזמן של כולנו.
גילוי נאות שלישי ואחרון: נקודת המוצא שלי כאן היא שבניגוד לדעה במאמר המדובר, אפל היום עודנה הכוח החזק והחדשני ביותר בשוק, היא מובילה ומכוונת את ההתפתחות של עולם המחשבים, התוכנה והמובייל כבר כמה שנים ותמשיך לעשות זאת באלגנטיות אופיינית עוד שנים קדימה.
במאמר טוען הכותב שאפל תקועה, שאין לה לאן להתקדם בגלל שהחומרה שהיא מייצרת (וספציפית האייפונים והאייפדים) הגיעו לקצהו של גבול ערטילאי כלשהו, שהחברות האחרות תמיד עוקפות את אפל בסיבוב, שמי שקונה היום אייפד הוא איזה גרופי של אפל שתקוע על קונספציה שאין דבר יותר טוב… וחוץ מזה הוא טוען שכל האפליקציות והתוכנות שאפל הציגה לאחרונה הן לא חדשניות וקיימות כבר זמן רב בפלטפורמות אחרות.



לכתבה המלאה לחץ כאן


נפתח במספרים

בשנים האחרונות אפל הפכה לחברת המחשבים הגדולה בעולם, חנות המוזיקה הגדולה בעולם, חנות התוכנות הגדולה בעולם והיא בדרך להיות חנות הספרים והמגזינים הגדולה בעולם וכמובן היא עדיין המובילה במכירת סמארטפונים ואפליקציות לסמארטפונים שלה. (ממש תקועה המסכנה, אה?)
המספרים למעלה מתחילים להוכיח את הנקודה הראשונה שאני רוצה להעביר פה והיא שהחומרה שאפל מוכרת היא חסרת משמעות ולכן לא באמת "תוקעת" את אפל בשום מקום.
כן, שמעתם טוב. האייפון, האייפד והמקבוק שלכם הם חומרה חסרת משמעות. הם מעוצבים להפליא, אלגנטים, ועובדים באופן כמעט מושלם אבל הם סה"כ כלי. הם כלי נוח ומאד יפה שנועד להוביל אותכם לתוך האקו-סיסטם של צריכת תוכן, תוכנות ואפליקציות שאפל לאט ובחוכמה מייצרת כבר שנים.
נגיע לנקודה הזו שוב עוד מעט.

סביבת התוכנה של אפל


צילום: יח"צ, נמר השלג יתחלף בקרוב באריה
נעבור רגע אל סביבת התוכנה של אפל: אל iOS ו-Mac OS X, התוכנות הנלוות כמו iWorks,  iTunes  ו-App Store ושל iCloud פלטפורמת הענן החדשה שאפל הציגה השבוע.
אם מסתכלים על כל אחת מהן בנפרד, אז באמת חלקן טובות יותר וחלקן פחות, חלקן חדשניות והטובות בתחומן וחלקן סתם מגבילות ולפעמים ממש מעצבנות. אבל אם מסתכלים על התמונה הגדולה, על השילוב של התוכנה עם החומרה שמותאמת אליה במדויק אפשר לראות לאן אפל מכוונת, ולדעתי היא מכוונת למקום חדשני ומעניין יותר ממה שרוב האנשים מצליחים לראות.

קצת רקע הסטורי

בשנת 2005 התחילה אפל להציג יכולות מולטי טאץ' (מגע עם יותר מאצבע אחת) במחשבים שלה. זה התחיל עם גלילה בעזרת שתי אצבעות, ולאט לאט כל שדרוג תוכנה או חומרה הציגה אפל עוד ועוד מחוות עם שתיים, שלוש וארבע אצבעות שמאפשרות למשתמש רמה חדשה לגמרי של אינטראקציה עם המחשב.
במקביל הוצג האייפון, עם מסך מגע ואותן מחוות מוכרות מהמחשבים של אפל. גם כאן, עם כל דגם הוצגו שיפורים ועוד מחוות לפעולות שונות.
למה זה מעניין?
קודם כל זה מעניין כי אפל למעשה הובילה מהלך שמשנה באופן בסיסי את הצורה בה אנחנו מתקשרים עם המחשבים והסלולארים שלנו, ולא משנה אם אתם כרגע עובדים על אייפון על אנדרואיד או על נטבוק של אסוס, הבסיס למחוות שאתם משתמשים בהן נובע מאלה שאפל החליטה שהן המחוות הנכונות לפני שנים.
אבל מעבר לזה, ההתנהלות הזו של להוסיף יכולות בעדינות ולאורך זמן מצביעה על שיטת עבודה לא פחות מגאונית של אפל שמופיעה בכל טווח המוצרים שלה. אפל מתעקשת על אלגנטיות ועל גרף למידה אפסי במחיר של האטת ההתקדמות הטכנולוגית של עצמה.
לאט לאט ובלי ששמנו לב אפל הרגילה אותנו ואת התעשייה כולה לבצע פעולות בדרך מסוימת, בלי שבכלל נשים לב שחל איזשהו שינוי בצורת העבודה שלנו. כל מי שהשתמש במספר דורות של מחשבים של אפל או של אייפונים שינסה להיזכר האם הייתה לו תקופת למידה ותסכול כל פעם שהוא שדרג גרסה או קנה חומרה חדשה.
הניחוש שלי הוא שרוב האנשים לא יזכרו בכלל עד כמה האייפון הראשון שלהם היה מוגבל יחסית לנוכחי או שהם היו צריכים ללמוד מחדש משהו כל פעם שהם שידרגו גרסה של OS X.
המולטי טאץ' הוא סה"כ דוגמה, אבל זו מגמה שמופיעה כמעט בכל פעם שאפל משדרגת משהו – לרוב השינויים הם כמעט לא מודעים מבחינת המשתמש, הוא רק יודע שמשהו חדש ומגניב עובד עכשיו, ושלקח לו 10 שניות להבין איך זה עובד.

הפן החומרתי


צילום: יח"צ, האייפד: המספרים הוכיחו שיש מקום למחשבי הלוח
אני מסכים עם אלו שאומרים שבמתכונת הנוכחית האייפד הוא בן כלאיים יחסית מיותר. אמנם נתוני המכירות שלו אומרים אחרת, אבל האייפד הוא יצור מוגבל שלא באמת יודע לעשות את מה שהיית מצפה ממנו.
מצד שני, אני טוען שהאייפד הוא סה"כ חלק מאותה תוכנית של ללמד את המשתמשים לעבוד בצורה שאפל רוצה שנעבוד. הוא למעשה ניסוי טכנולוגי וחברתי שבודק עד כמה העולם מוכן לוותר על צורת האינטראקציה הנוכחית שלו עם המחשב לטובת זו שאפל חושבת שהיא העתיד.
והניסוי הצליח הרבה מעבר למצופה – הגרסה הבאה של האייפד (למי שפספס את החדשות) תהיה סופסוף לא תלויה בחיבור למחשב, ומצד שני הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה למחשבים תראה על פניה מאד דומה לזו של האייפד.
האייפד מקבל את המקום שלו כמוצר נפרד שהרבה יותר דומה למחשב קטן מאשר לאייפון גדול והוא כבר היום משמש כפלטפורמה שגורמת למשתמשי אייפון לחשוב פעמיים לפני שהם קונים את המחשב הבא שלהם – האם אני באמת צריך מחשב חזק ויקר? אם אני רק גולש ושומע מוזיקה אולי יספיק לי אייפד? ואם כבר מחשב, האם לא כדאי להמשיך בממשק המוכר של האייפון והאייפד ולקנות מק?
פסיכולוגיה בגרוש, אבל אם מסתכלים על המספרים שאפל מציגה – נתח השוק של מחשבי המק עלה ב28% בעוד מכירות המחשבים הכלליות בעולם הצטמצמו באחוז אחד – הפסיכולוגיה הזו כנראה עובדת.

ולבסוף, iCloud


צילום: יח"צ, בנוי בצורה פשוטה להפליא
הענן של אפל לא נשמע חדשני במיוחד, משהו שכל מי שהתקין דרופבוקס או השתמש בגוגל דוקס מרגיש שהוא מכיר ויודע. אבל שוב, כרגיל עם אפל, צריך להסתכל קצת מעבר לברור מאליו.
אפל עם פלטפורמת הענן שלה יורה למספר כיוונים מבטיחים מאד.
קודם כל הכיוונים הברורים: מייל בלתי מוגבל כדי לשמר לקוחות שלא יעברו לגוגל, סנכרון וגיבוי מסמכים כדי שלקוחות לא יצטרכו להשתמש בפתרונות של גוגל, מיקרוסופט, דרופבוקס ואחרים וכו'.
אבל, הם מציגים גם כמה דברים שעשויים לשנות משמעותית את הצורה שבה אנשים עובדים היום, אני אתן דוגמה לשניים מהם:
הראשון – סנכרון מיידי של תמונות מסמכים ומוזיקה. זוכרים שאמרתי שהחומרה עליה אתה עובד כרגע היא חסרת משמעות?
צילמת עם האייפון? התמונה תוך כמה שניות תהיה גם על האייפד וגם על המחשב שלך. כתבת מסמך במחשב? (אתה אפילו לא צריך לשמור אותו, המערכת בדומה לגוגל דוקס תעשה את זה בשבילך) הוא כבר מופיע על האייפד שלך. לא צריך לזכור איפה ביצעת פעולה כלשהי, כל המערכות שאתה עובד עליהן מסונכרנות בצורה מושלמת.
תחשבו על ההשלכות לטווח ארוך – בזמן טיול בחו"ל, באופן מיידי, כל תמונה שאני מצלם יחד עם ההערות שאני כותב עליה תופיע למשפחה שלי על המחשב. בזמן אמיתי. ובעתיד, כאשר הם יוסיפו אפשרויות שיתוף (לא "אם" אלא "כאשר", ברור כל כך שזה השלב הבא), המושג של "לייב בלוגינג" יקבל משמעות שונה לגמרי. כל אחד, גם סבתא שלכם, יוכל בלי ידע או הבנה בסיסית לדווח בזמן אמת מכל מקום על כל דבר. לא אומר שזה דבר טוב, אבל זה עשוי להיות מהפך.
השני – נראה כשינוי סמנטי בלבד אבל למעשה אחד מהחשובים ביותר בכיוון שאפל הולכת אליו – בניגוד לגישה של כל השחקנים האחרים בשוק מי שמסתנכרן מבחינת המשתמש היא לא מערכת הקבצים, מי שמסתנכרן הן האפליקציות עצמן עם המקבילות שלהן על המכשירים האחרים שלך.
כלומר – כתבת מסמך במחשב? הוא לא יופיע באיזשהו מקום על מערכת הקבצים של האייפד אלא יופיע בתוכנה לעריכת מסמכים. צילמת תמונה? כנ"ל, היא תופיע בתוכנה לניהול תמונות.
אפל הבינה שלאדם הפשוט לא אכפת ממערכות קבצים, לא אכפת לו מה נשמר איפה, להיפך, זה רק מסבך אותו וגורם לבעיות של אבדן מידע.
המשתמש הפשוט רוצה לעבוד בצורה המהירה, הנוחה והשקופה ביותר שהוא יכול, והם החליטו לשנות לנו את גישה. לכל סוג של מדיה (או קובץ) יש את התוכנה שמנהלת אותו והיא זו שמנהלת את המקום שבו הוא ישמר ויסתנכרן. המשתמש לא צריך לחשוב פעמיים לפני שהוא עורך תמונה או פותח מסמך ולנסות להבין איפה לעזאזל הוא שמר אותם או לאן הם החליטו להסתנכרן מהמכשירים האחרים שלו, הוא יודע איזו תוכנה פותחת מה ויודע בוודאות ששם ימצא התוכן שלו.
אני מוכן להסתכן ולחזות שתוך שנה-שנתיים, אולי עם גרסה 11 של מערכת ההפעלה אפל תשבור את כל הגבולות בין המכשירים השונים שהם מוכרים.
הלקוח לא יקנה אייפון, אייפד או מחשב, הוא יקנה את המוצר של אפל שמתאים ל"משימה" שצריכה להתבצע עם אותו מכשיר – ניידות, צילום, יכולות פיתוח או גרפיקה, צפיה בסרטים וכד'.
על כל המכשירים תהיה אותה מערכת הפעלה, יהיו יכולות בהתאם לגודלו וחוזקו של המכשיר, אבל צורת העבודה תהיה זהה לגמרי ולמשתמש המעבר יהיה שקוף לחלוטין.
אם אני צודק הולך להיות מעניין פה בשנים הקרובות, ויותר מעניין יהיה לראות איך יתר השחקנים בשוק יגיבו לדבר הזה, מה החברות האחרות מחזיקות בשרוול כדי להתחרות בכזו מערכת סגורה וחזקה.
אז כמו שאמרתי, יהיה מעניין ואני בטוח שעוד רחוק היום בו אפשר יהיה להספיד את אפל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תמיד נשמח לתגובות על האתר