14.4.2011

אייפון או סמסונג גלקסי? מבולבלים? כתבה זו תעשה לכם קצת סדר


כשרכשתי את האייפון הראשון שלי (iPhone 3gs) לפני כשנה, החלטתי לעשות זאת היות וידעתי כבר די הרבה זמן, שמדובר בדבר האמיתי. אתם בטח שואלים את עצמכם איך יכולתי לדעת זאת ולמה בדיוק אני מתכוון? אז ככה: עוד אי שם, בשנת 2007 או אם אדייק אז ב- 29 ליוני 2007, כשמכשיר האייפון הראשון הושק (מכשיר ה- iPhone 2G מהדור הראשון) והחל להימכר בארצות הברית בלבד, יצא לי לראות כמה סרטונים עליו ברשת והופתעתי ממש לטובה בעיקר: מאפליקציית האייפוד ומהצורה בה ניתן לדפדף באלבומי המוזיקה באופן מאוד נוח וויזואלי, ממערכת ההפעלה שמנוהלת בצורה נוחה ומסודרת ואיך לא -- מהמולטי טאץ’ המדהים שיש למכשיר הזה.

באותה התקופה, מעטים הכירו בכלל את המושג "אייפון" ואם בכל זאת מישהו זכה להיות הבעלים המאושרים של מכשיר שכזה, כולם סביבו היו מציקים לו ללא הרף. כולם היו רוצים לראות במה מדובר ועל מה כל הרעש וההמולה. הייתה הרגשה כאילו שמשהו פשוט נפל מהירח, משהו חדש ולא מוכר שעורר גלים רבים בעולם הטכנולוגי.
באותה התקופה, רוב המכשירים הסלולריים היו מכשירים פשוטים. גם הסמארטפונים שהיו קיימים באותה התקופה בשוק לא היו מבוססים מסך מגע. ולמרות שבכל זאת היו קיימים בשוק סמארטפונים בודדים מבוססי מסך מגע, היו אלו לרוב מכשירים שמריצים את מערכת ההפעלה Windows Mobile ומי שהתעסק פעם עם מכשיר כזה בעצמו, יודע בדיוק על מה אני מדבר. מערכת ההפעלה שלהם הייתה איומה ומתסכלת, בכול פעולה שנדרשה ואפילו מהפשוטות ביותר, היה צריך לשלוף את העט בכדי להצביע על אותה הנקודה במסך באופן מדויק וגם אז היה פשוט מתחשק לשבור את הטלפון מרוב עצבים כשמשהו לא כל כך הצליח. בדיוק אז, באותה התקופה, הגיח לעולם מכשיר הפלא -- מכשיר ה- iPhone 2G הלוא הוא המכשיר הסלולרי הראשון שנולד לחברה מקופרטינו, (חברת אפל למי שלא הבין).
האייפון הפך ללהיט במהרה, למודל לחיקוי ולהערצה ונחשב למכשיר הטוב והנחשק ביותר במשך כל הזמנים עד עצם היום הזה. אנשים פשוט מסרבים להירגע! הם יושבים עם אוהלים מול החנויות של אפל בכדי לזכות להיות האנשים הראשונים שרוכשים אותו כאילו היה מדובר בזהב טהור, הם משלמים סכומי עתק בשביל להיות הראשונים שרוכשים אותו בארצם ביבוא אפור ולא מסודר מסוחרים שמנצלים את ההתלהבות הבלתי פוסקת שלהם ופשוט חוגגים על חשבונם. אנשים עדיין ממשיכים לרכוש אותו למרות שיש לו מספר מגבלות כגון:
  • חוסר התמיכה בפורמט ה- Flash.
  • חוסר התמיכה באפשרות של שליחת קבצים באמצעות התקן ה- Bluetooth (דבר שקיים כבר מזמן במכשירים ישנים "וטיפשים" שיצאו עוד הרבה לפניו).
  • מערכת "הגן הסגור" של אפל.
  • הצורך להשתמש בתוכנת ה- iTunes בשביל לבצע העברה של שירים ומחיקתם מהמכשיר ועוד כל מיני פעולות שונות ומגוונות. (כמובן כל עוד שהמכשיר לא עבר פריצת Jailbreak).

האייפון 4

זוכרים את בעיית האנטנה גייט? את הכתמים הצהובים שהופיעו במסך? את הזכוכית הקדמית והאחורית? את כרטיס המיקרו סים? את הסוללה הפנימית הבלתי נשלפת? את מחירו המרקיע שחקים של המכשיר? את החוסר ביכולת לבטח את המכשיר? את הקושי ביכולת לשחרר לשיחות (Unlock) מכשיר שנרכש בחו"ל (לרוב מארצות הברית?) כל הדברים האלו פשוט לא מצליחים למנוע מההמון לנהור בהמונו אל חנויות אפל, אל סוחרים בשוק האפור ואל הרשתות הסלולריות בארץ ובחו"ל ולרוקן אותם מהמלאי של המכשיר הנכסף, מכשיר הדגל של החברה מקופרטינו העונה לשם אייפון 4 שאגב, נבחר למכשיר הסלולרי הטוב ביותר לשנת 2010 מבלי שהחברה מקופרטינו הייתה כלל נוכחת באירוע.
עכשיו נשאלת השאלה, "מה בעצם כל כך מיוחד במכשיר הזה ומדוע אנשים ממשיכים לרכוש אותו למרות הקשיים והמגבלות שהחברה מקופרטינו מערימה עליהם?" כתבכם הנאמן אסף מורז, יצא למסע מאתגר ומרתק והחליט לבדוק בעבורכם את אחד מהמכשירים המאוד פופולריים אם לא הכי פופולרי בימים אלו למעט האייפון 4 ויש אף טוענים שהוא "האייפון קילר". (מדובר על Samsung Galaxy S i9000) המריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד.
לפני שאתחיל בסקירה המלווה בקטעי וידאו ובה גם אפרט את היתרונות והחסרונות של האייפון 4 אל מול הגלקסי S וכמובן שאצרף גם את חוות דעתי וההתרשמות האישית שלי משתי מערכות ההפעלה (אנדרואיד ו- iOS), אגע קצת בהיסטוריה של שתי מערכות ההפעלה בכדי שתוכלו לקבל קצת רקע על כל הנושא.
אני חייב לציין שהסקר הבא בוצע באופן אובייקטיבי לגמרי. הופתעתי לטובה מכמות האפשרויות שיש למערכת ההפעלה של גוגל (אנדרואיד) אבל בואו ונשאיר את זה לסוף הכתבה, לרגע בו תוכלו להיות קצת "יותר משכילים" בנושא, אם באמת תקראו את הכתבה עד הסוף. כמובן שאם אתם משתעממים מההיסטוריה ומהפרטים הקטנים תוכלו לקפוץ ישר אל העובדות וסרטוני הווידאו הלוא הם מבחני הביצועים וטבלת היתרונות אל מול החסרונות של שני המכשירים ושתי מערכות ההפעלה.

אנדרואיד (Google Android)

אנדרואיד היא מערכת הפעלה המיועדת למכשירים ניידים ומבוססת על ליבת לינוקס .מערכת ההפעלה פותחה בתחילה על ידי חברה בשם אנדרואיד בע"מ אשר נרכשה בשנת 2005 על ידי תאגיד גוגל. המשך הפיתוח נעשה במסגרת .Open Handset Alliance מערכת הפעלה זו מאפשרת למפתחים לתכנת בגרסה של שפת ה- Java בעלת מחלקות מיוחדות לעבודה עם המכשיר.
הגרסה הראשונה של מערכת ההפעלה הוכרזה ב- 5 בנובמבר 2007
נכון לסוף שנת 2010, אנדרואיד היא מערכת ההפעלה הנמכרת ביותר בתחום הטלפונים החכמים.
היסטוריה
ביולי 2005 רכשה גוגל את חברת אנדרואיד, חברת סטארט-אפ קטנה שבסיסה בפאלו אלטו, קליפורניה שבארצות הברית. מייסדי החברה, אנדי רובין, ריץ' מינר, ניק סירס (סמנכ"ל T-Mobile לשעבר) וכריס וויט, עברו לעבוד בגוגל.
באותה תקופה, מעטים הכירו את פעילות החברה, חוץ מאלו שפיתחו תוכנות לטלפונים סלולריים. מכיוון שכך, החלו שמועות כי גוגל הולכת להיכנס לשוק הטלפונים הסלולריים.
בגוגל, צוות שבראשו אנדי רובין אשר פיתח פלטפורמה לטלפונים ניידים המבוססים על ליבת לינוקס ושיווק את הפלטפורמה ליצרני טלפונים סלולריים וספקיות, מתוך הנחה שהם יפתחו מערכת הפעלה גמישה ואשר ניתנת לשדרוג. דווח כי לגוגל כבר הייתה סדרת שותפים לייצור מכשירים מבוססי אנדרואיד ותוכנות למערכת ההפעלה. גוגל מסרה למשווקי טלפונים סלולריים תוך שהם מוכנים לדרגות שונות של שיתוף פעולה מצדם.
ראיה נוספת כי גוגל הולכת להיכנס לשוק הטלפונים הסלולריים הגיעה בדצמבר 2006 בדיווח של ה- BBC והוול סטריט ג'ורנל שגוגל מעוניינת בהגשת שירות החיפוש שלה ואפליקציות נוספות שלה לטלפונים סלולריים וכי היא עובדת קשה מאוד על מנת לספק שירות זה. זמן קצר לאחר מכן, כלי תקשורת דיווחו כי גוגל מפתחת מכשיר סלולרי תחת המותג גוגל. השמועות המשיכו כאשר דווח כי גוגל מנסחת דרישות סף ומפרטי חומרה למכשירים סלולריים ומציגה לחברות תקשורת אבות טיפוס אפשריים.
בספטמבר 2007 דיווח מגזין אמריקאי כי על פי מחקר שבוצע, גוגל אף הגישה בקשות לפטנטים בתחום התקשורת הסלולרית.
נכון ל- 31 לדצמבר 2010 חנות האפליקציות של אנדרואיד הגיע לכ- 200,000 אפליקציות וקצב הגידול שלה הולך ומשתפר מיום ליום.

iOS ובשמה הקודם: OS (עד יוני 2010)

iOS היא מערכת ההפעלה הסלולרית מבית אפל. פותחה במקור בשביל מכשיר האייפון מהדור הראשון (iPhone 2G) ומאז הורחבה לתמוך בעוד מכשירים כגון: אייפוד טאץ, אייפד ואפל TV. אפל לא מאשרת לאף אחד אחר מלבדה להשתמש במערכת ההפעלה שלה על חומרה צד שלישי מה שאומר במילים מאוד פשוטות: מערכת ההפעלה iOS, פועלת אך ורק על מכשירים שיוצרו על ידי חברת אפל בלבד.
נכון ל- 14 לינואר 2011 חנות האפליקציות של אפל העונה לשם App Store מכילה יותר מ- 300 אלף אפליקציות ל- iOS שהורדו באופן קולקטיבי יותר מ- 10 ביליון פעמים. ברבעון האחרון של שנת 2010, החזיקה מערכת ההפעלה iOS בנתח שוק של 16 אחוז מכלל שוק הסמארטפונים שנמכרו בעולם ובמקום השלישי בכמות המכירות מאחורי מערכות ההפעלה הסלולריות המתחרות Android ו- Symbian.
הגרסה הראשונה של מערכת ההפעלה iOS הוכרזה בפעם הראשונה ב- 9 לינואר 2007 ושוחררה לציבור הרחב עם מכשיר האייפון מהדור הראשון (iPhone 2g) ב- 27 ליוני 2007.
עכשיו, כשאתם קצת "יותר משכילים", נוכל להמשיך ולבדוק מהם היתרונות והחסרונות של שתי מערכות ההפעלה ושל שני מכשירי הדגל כשמצד אחד מוצב המכשיר של חברת אפל המריץ את מערכת ההפעלה iOS הלוא הוא האייפון 4 ומצד שני מוצב המכשיר של חברת סמסונג מדגם גלקסי S i9000 שנחשב למכשיר הדגל מבין כל האנדרואידים למיניהם ויש אף שמכנים אותו בשם: "האייפון קילר".
אני חייב לציין שלמרבית היתרונות שיש למערכת ההפעלה אנדרואיד ו\או למכשירים שמריצים את מערכת ההפעלה הזו אל מול האייפון, לאייפון בהחלט קיימת האפשרות לתת מענה רציני ביותר בנושא ובגדול ואף לעלות על היתרונות של מערכת ההפעלה המתחרה בתנאי שהאייפון עבר פריצת Jailbreak. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, כל גרסה של מערכת ההפעלה iOS ששוחררה לכלל ה- iDevices נפרצה החל מהגרסה הראשונה ועד לגרסה האחרונה, כך שניתן להסיק בוודאות שההיסטוריה מדברת בעד עצמה. על פריצה לשיחות (Unlock) לא ארחיב היות וישנה אפשרות לרכוש מכשיר סים פרי יצרן (מכשיר שלא ננעל לשיחות לעולם ופתוח לכל רשת כבר מהיצרן) בכמה מדינות באירופה וכמובן שבישראל ומי שבחר בחיים קשים זו בהחלט הבעיה שלו וכן, גם אם הוא קיבל אותו במתנה.
השאלתי מחבר קרוב את המכשיר האישי שלו (סמסונג גלקסי S) ליומיים שלמים לצורך למידת המכשיר ומערכת ההפעלה שלו. בתור משתמש סמארטפון מנוסה ששולט היטב בתחום, ביצעתי מספר בדיקות ולהלן התוצאות. תודה רבה לך גבי פאר מערד מקרב לב, על שעזרת לי בכך שהסכמת להיפרד מהמכשיר הסלולרי שלך ליומיים שלמים לטובת הנושא.

מבחן | בדיקת מהירות גלישה (טעינת דפי HTML מלאים) באמצעות הדפדפן המובנה בכל מכשיר

התחברתי לרשת האלחוטית שבביתי משני המכשירים יחדיו והחלטתי לבדוק את זמן טעינתם של כמה אתרים מחו"ל ומהארץ באופן אקראי לחלוטין ולכן ביצעתי בדיקת מהירות. אני חייב לציין שהאייפון הכריע את הסמסונג בזמן טעינת דפי האינטרנט ברוב מוחץ ותוכלו לראות זאת במו עיניכם בסרטון הווידאו הבא. שימו לב (בסוף הסרטון) ששני המכשירים מחוברים לאותה רשת אלחוטית "Media Center" כך שהכף לא הוטלה לטובת מכשיר כזה או אחר. הבדיקה הזו וכל שאר הבדיקות שנעשו, בוצעו באופן אובייקטיבי לחלוטין. אגב, האייפון 4 שלי פרוץ ומשופצר מכל הכיוונים ומריץ כמה ערכות נושא "כבדות" עם אנימציות ושלל תוספים שהולבשו עליו מחנות האפליקציות החלופית Cydia. עכשיו, בוודאי יבואו אליי כל אוהדי האנדרואיד בטענה שהייתי אמור להחליף לסמסונג את הרום המקורי שנחשב לרום איטי ומגיע אל הלקוח באופן מובנה ישר כשהמכשיר נרכש מחברת הסלולר. "מה קרה? חשבתי שלא אמורים לעשות כלום בכדי להנות מהמכשיר". אז תנו לי לחדש לכם גבירותי ורבותי, שהרום שמוטמע במכשיר הסמסונג שנבדק, הינו רום מקוסטם (רום שעבר התאמה אישית או רום מבושל אם אפשר לקרוא לזה כך) ונחשב לרום הטוב ביותר בארץ נכון להיום עם תמיכה מלאה בעברית. תוכלו לראות ולהיווכח בכך בחלק מהסרטונים שיוצגו בהמשך, בעת ההפעלה של המכשיר.
אני רוצה להוסיף ולציין שמכשיר האייפון לאורך כל הבדיקה, הריץ את מערכת ההפעלה iOS בגרסה 4.2.1 שהיא גרסה אחת לפני השתיים האחרונות ששוחררו וזה כבר ידוע מראש ומוצהר שבגרסה 4.3 ומעלה, הוכנסו שיפורים רציניים לדפדפן הספארי המובנה במערכת ההפעלה אשר תורמים רבות למהירות. בכל זאת, לא התחשק לכתבכם הנאמן לשדרג את המכשיר לגרסה זו רק לצורך הבדיקה ומסתבר שגם לא היה כלל צורך בכך. למרות, שאם אכן היה מתבצע השדרוג המבוקש, היינו בוודאי מקבלים תוצאות הרבה יותר טובות בכל הנוגע למהירות גלישה ממכשיר האייפון אל מול מכשיר הסמסונג.
הערה
אני מודע לכך שבהירות המסך של האייפון שלי קצת הרסה את איכות הסרטון (אני אוהב בהירות גבוהה וכמעט מקסימלית) אבל להשאיל את הסמסונג פעם נוספת זה לא משהו שאני הולך לעשות ולכן זה המצב. קבלו את התנצלותי הכנה בקשר לכך.


מבחן | בדיקת מהירות גלישה (טעינת דפי HTML מלאים) באמצעות הדפדפן המובנה בכל מכשיר והפעם בין האייפון מהדור הקודם (3gs) לבין הסמסונג

ניצלתי את העובדה שבת זוגתי משתייכת לבעלים הגאים של האייפון מהדור הקודם הלוא הוא האייפון 3gs והחלטתי לערוך גם באמצעותו, בדיקת מהירות גלישה אל מול הסמסונג. כמובן שלא הרחקתי לכת יתר על המידה ולא ביצעתי בדיקות נוספות על האייפון 3gs כי הרי זה כבר ידוע מראש, לכל בעל אייפון ואולי גם לכל מי שמחזיק בידיו את הסמסונג, שהאייפון 3gs הוא מכשיר מצוין שמריץ את מערכת ההפעלה iOS אפילו בגרסתה האחרונה והעכשווית, בצורה חלקה ומוצלחת. אבל מה לגבי גלישת אינטרנט? ובכן, מסתבר שבגלישת אינטרנט הסמסונג נתן לאייפון בראש! אין מה להתלהב מכך יתר על המידה כי הרי בכל זאת, מדובר על מכשיר הרבה יותר מיושן מהסמסונג מבחינה חומרתית ומהסיבה הפשוטה שהאייפון 3gs הושק עוד אי שם בשנת 2009 ולמרות זאת, הוא עדיין הצליח לעמוד איתו בכבוד כמעט ראש בראש. תוכלו לראות זאת בסרטון הווידאו הבא.


מבחן | בדיקת מהירות וחלקלקות של שני המכשירים בעת הצגת תמונות ושימוש במולטי טאץ’

פתחתי את האפליקציה של גלריית התמונות בכל אחד מהמכשירים והתחלתי לדפדף בזריזות בתמונות. בנוסף, ביצעתי מספר בדיקות של שימוש במולטי טאץ’ (הגדלה והקטנה של גודל התמונה) וקינחתי בהיפוך מסך בעת הטייתו של המכשיר. שימו לב עד כמה האייפון, מגיב בצורה חלקה וטובה יותר מאשר הסמסונג שנתקע כמה פעמים בכמה מצבים.


הערה
אמנם לא צילמתי את זה, אבל בתור הבעלים הקודמים של מכשיר האייפון 3gs, אני יכול להגיד בפה מלא שהוא עובד בצורה חלקה ביותר ואני בטוח שהוא לא היה נופל מהאייפון 4 בכל מה שקשור לגלילה חלקה של התמונות ושימוש במולטי טאץ’ ולכן, היה מציג תוצאות זהות. מי שעדיין לא מאמין לעובדות האלו, מוזמן לבדוק את הנושא בעצמו. אין טוב ממראה עיניים.

מבחן | מהירות הדלקה של שני המכשירים כאשר שניהם כבויים, עד כניסה למצב עבודה

כאשר שני המכשירים היו כבויים לגמרי, ביצעתי לשניהם הפעלה באותו הזמן בדיוק. שימו לב ששניהם נדלקו באותו הזמן (כמעט אחד לאחד) אבל האייפון היה מוכן לעבודה הרבה לפני שמכשיר הסמסונג סיים לערוך את כל הבדיקות "וההכנות שלו לשבת". כמו כן, לקח לסמסונג המון זמן לטעון ולהכין את כל האפליקציות ולמעשה, האייפון הצליח לבצע הפעלה מחדש וכניסה למצב עבודה פעמיים עוד לפני שהסמסונג היה מוכן בפעם הראשונה.


מבחן | מהירות כיבוי והדלקה של שני המכשירים עד למצב עבודה

כאשר ביצעתי בדיקה של כיבוי והפעלה מחדש (Restart) לשני המכשירים בעת ובעונה אחת, האייפון ניצח את הסמסונג בהפרש ניכר. ניתן לראות שמכשיר האייפון נדלק הרבה יותר מהר ולמעשה הוא החל להידלק עוד לפני שהסמסונג כבה. כניסה למצב עבודה היה עוד זמן ניכר שנדרש מהסמסונג היות ומכשיר האייפון היה מוכן למצב עבודה כבר הרבה לפניו.


מבחן | ביצועי סוללה

רוקנתי את הסוללה בשני המכשירים עד שהם כבו לגמרי. מדדתי זמן טעינה מדויק של שני המכשירים עד למצב בו שניהם הוטענו במלואם ולהלן התוצאות:
  1. הסמסונג הוטען באופן מלא תוך שלוש שעות ושתי דקות בדיוק. רצוי לציין שכעבור שעה וחצי הוא הגיע לכ- 50 אחוזי סוללה טעונה בלבד.
  2. האייפון הוטען באופן מלא תוך שעתיים וחצי בדיוק. רצוי לציין שכעבור שעה ורבע המכשיר כבר עמד על 74 אחוזי סוללה טעונה.
  • בזמן הטעינה, האייפון היה דלוק (מצב זה קיים כברירת מחדל מהיצרן) ואילו הסמסונג היה כבוי לחלוטין או יותר נכון, במצב טעינה בלבד.
ניתן להסיק מכך שהאייפון שוב ניצח את הסמסונג ואם אנו זקוקים במהלך היום לטעינה "מהירה יחסית" של סוללת המכשיר, אז לאייפון יש יתרון על הסמסונג בכך שהוא מסוגל להיטען לקיבולת גבוהה, בצורה מהירה יחסית. לעומת זאת, באייפון אי אפשר לשלוף את הסוללה בקלות כפי שניתן לעשות בסמסונג כך שמי שמחזיק בידיו את הסמסונג יכול לשאת עימו סוללה נוספת בתור גיבוי. לבעלי האייפון לעומת זאת, קיימת אפשרות לרכוש כיסוי צד ג' שמהווה גם כיסוי מגן וגם סוללת גיבוי ואפילו חזקה עד פי 3 מהסוללה הפנימית של המכשיר. דיברנו בהתחלה על מענה לחסרונות? אני משוכנע שכן!
החלטתי לבדוק משהו נוסף. הטענתי את שני המכשירים עד שהסוללה בשניהם הייתה טעונה במלואה למאה אחוז והפעלתי אפליקציה לצפייה בתכני וידאו. אני חייב לציין שהגדלתי את רמת הבהירות בשני המכשירים עד למקסימום וסגרתי את כל היישומים שפעלו ברקע. לצורך הבדיקה השתמשתי באפליקציה של ערוץ 2 שקיימת גם ל- iOS וגם לאנדרואיד וצפיתי בשידור ישיר. נו טוב, לא ממש צפיתי אבל השארתי את שניהם פועלים וצועקים חדשות בחדר מכל פינה ועבר כשאני מודד זמן קצוב מראש של חצי שעה בדיוק ולהלן התוצאות:
הפעם, הסמסונג ניצח את האייפון. לאחר חצי שעה מדודה של צפייה בשידור חי באמצעות אותה האפליקציה ואותו השידור בדיוק, הסמסונג נותר על 92 אחוזי סוללה ואילו האייפון נותר על 88 אחוזי סוללה בלבד. הסמסונג הצליח להפתיע אותנו לטובה הפעם.
ביצעתי בדיקה נוספת. הטענתי את שני המכשירים שוב עד שאלו התמלאו והגיעו למצב של מאה אחוזי סוללה והפעלתי בשניהם את המשחק האהוב על כולנו -- Angry Birds. שיחקתי במשחק בזמן מדוד של חצי שעה בדיוק בכל מכשיר. התחלתי בשני המכשירים מהשלב הראשון במשחק ולהלן התוצאות:
בזמן המשחק, הסמסונג איבד 12 אחוזים של סוללה ואילו האייפון איבד 13 אחוזים. כל זאת במשך חצי שעה תמימה של משחק. שוב, הסמסונג ניצח קלות את האייפון בחוזק הסוללה.

מבחן | השוואת ניהול קבצים בשני המכשירים

בכל מכשירי ה- iDevice וכאשר הם פרוצים בלבד, ניתן להתקין תוכנה לניהול קבצים. במכשיר הסמסונג ובכל מכשיר שמריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד יש מנהל קבצים שמגיע באופן מובנה במערכת ההפעלה וניתן להשתמש בו גם מבלי לפרוץ את המכשיר.
הפעלתי את מנהל הקבצים בשני המכשירים וכמו שאתם יכולים לראות בסרטון הווידאו הבא, ניתן לבצע פחות או יותר את אותן הפעולות בשתי מערכות ההפעלה. החיסרון היחיד שמצאתי הוא שבמכשירי ה- iDevice בלתי ניתן לשלוח קבצים באמצעות קישורית ה-Bluetooth  למכשירים של חברות אחרות מלבד מכשירים של חברת אפל בלבד. בכדי לעבוד עם האפליקציה לניהול הקבצים שנקראת iFile (שהיא לא היחידה אגב) צריך לפרוץ את המכשיר פריצתJailbreak  ולרכוש את האפליקציה בכמה דולרים בודדים או להשיג אותה בדרך לא דרך והמבין יבין. לעומת זאת, האפליקציה באנדרואיד מגיעה באופן מובנה במערכת ההפעלה.
הערה -- בתאריך ה- 24.03.2011 שוחררה האפליקציה Celeste שמאפשרת לכלל מכשירי ה- IDevice להשתמש בקישורית ה- Bluetooth לצורך שליחה וקבלה של קבצים, אנשי קשר וכו' לכל המכשירים. נכון לתאריך השחרור האפליקציה סובלת עדיין מכמה מחלות ילדות אבל אני מניח שהאפליקציה תשתפר בהמשך היות ומדובר בגרסה ראשונה בלבד.
אפשר להגיד ששוב יש לנו מנצח והפעם זה הסמסונג שאינו מוגבל כמו האייפון ויכול לשלוח קבצים בהתקן ה- Bluetooth לכל מכשיר שתומך בהתקן ובהעברת קבצים בקישורית זו בצורה בה הוא מגיע מהיצרן ואין צורך לפרוץ אותו לשם כך.
מן הראוי לציין שבגרסאות 3x  של מערכת ההפעלה iOS גם מכשירים פרוצים של חברת אפל יכלו להשתמש באפליקציה צד ג' שנקראת iBlueNova בכדי לשלוח ולקבל קבצים בקישורית ה- Bluetooth אבל אני מניח שהיום זה כבר לא כל כך רלוונטי לרוב המשתמשים ובטח ובטח כאשר רוב המכשירים מריצים כבר את גרסת מערכת ההפעלה 4x וכאן התוסף Celeste משתלב אפילו טוב יותר בכדי לתת מענה לבעיה זו.


מבחן | צפייה בתכני HTML5 ו- Flash בשני המכשירים

נכנסתי לאתר הבית של אפל לקטגוריה של הדגמת אלמנטים בפורמט HTML5, הממוקמת בכתובת הבאה: http://www.apple.com/html5 מרבית האלמנטים לא הוצגו כלל על הסמסונג מפני שרובם אינם נתמכים במערכת ההפעלה אנדרואיד. תוכלו לראות בסרטון הווידאו הבא איך האייפון מפעיל את האלמנטים בהצלחה ובצורה חלקה לגמרי ואילו הסמסונג מציג הודעה שחסר לו מקודד כזה או אחר בכדי שיהיה מסוגל להציג את התוכן הנ"ל.
לאחר שסיימתי עם בדיקת הצפייה בתכני HTML5 עברתי לבדיקה של צפייה בסרטונים מאתר Youtube. מסתבר שלסמסונג לוקח קצת יותר זמן לטעון את הסרטון אבל בסה"כ שני המכשירים מבצעים את העובדה הנדרשת מהם בהצלחה.


מבחן | צפייה ישירה בסרטים מלאים מאתר Megavideo

ביצעתי בדיקה של צפייה ישירה בפורמט Flash מלא מאתר Megavideo הלוא הוא האתר הפופולרי ביותר ברשת לצפייה בסרטים און ליין. מן הראוי לציין שכל מכשירי ה- iDevice אינם מסוגלים להציג תכני Flash באופן מובנה ולשם כך שוחררו כמה וכמה אפליקציות אם זה לחנות האפליקציות החלופית Cydia במכשירים פרוצים ואם זה לחנות האפליקציות הרשמית App Store גם במכשירים שאינם פרוצים. לדעתי, האפליקציה הטובה ביותר לצפייה בתכני Flash  מאתרים מובילים (וביניהם נכלל כמובן ואיך לא? האתר Megavideo) היא Videobrowser. אפליקציה זו מבצעת את העבודה בצורה הכי טובה. לכן, השתמשתי בה לצורך ההדגמה וכפי שניתן לראות בסרטון הווידאו הבא, יש לה כמה יתרונות אל מול האנדרואיד.
אהבתי את העובדה שבאפליקציה Videobrowser לאייפון, קיים דפדפן אינטרנט מובנה וכאשר פותחים סרטון וידאו, נפתח נגן וידאו מובנה באפליקציה עצמה שמותאם במיוחד לצפייה בסרטים בניגוד לסמסונג, שמציג את התוכן ישירות מהדפדפן עצמו בדומה לצפייה בסרטים מהמחשב הנייח. עובדה זו מקשה מאוד על פתיחה של התוכן במסך מלא, הרצה של התוכן קדימה ואחורה וכו'.
בנוסף, בגרסה האחרונה של האפליקציה לאייפון Videobrowser נוספה האפשרות להוריד את הסרטון אל המכשיר לצורך צפייה בשלב מאוחר יותר.
כפי שתוכלו לראות בסרטון הווידאו הבא, שני המכשירים מצליחים לנגן את התכנים אך התוכן די מקרטע בשניהם ונראה כאילו שני המכשירים עובדים קשה מאוד. לדעתי, הסמסונג מתקשה אף יותר ותוכלו לראות מה קורה בעצמכם כאשר מנסים להגדיל או להקטין את התצוגה בשני המכשירים. (רמז – הסמסונג מתחרפן לגמרי). סביר להניח שהמעבד של שני המכשירים "צועק הצילו עד השמיים" עקב העומס הרב ונראה כי התכנים מכבידים מאוד על שני המכשירים. עכשיו הצלחתי סוף כל סוף להבין את המניעים של חברת אפל כשהיא בחרה שלא להטמיע את הפיצ'ר הזה באופן מובנה במערכת ההפעלה .iOS  לדעתי, זה ממש לא היה קשה לה לתמוך בפיצ'ר הזה באופן מובנה אבל כנראה שהחברה מקופרטינו פשוט לא מעוניינת להעמיס על המכשיר ולפגוע בחוויית השימוש הכל כך טובה שאנו מקבלים ממנו.
אם אני זוכר נכון, ישנה אפשרות לקבוע באמצעות שימוש ב- Terminal (במכשירים פרוצים בלבד), שהנגן Oplayer, יהפוך להיות נגן ברירת המחדל ובצורה זו יפתח תכנים בפורמט ה- Flash אבל מעולם לא ניסיתי זאת בעצמי כך שאין לי חוות דעת אובייקטיבית בנושא.
אני יכול לסכם את המבחן שערכתי בנושא הזה ספציפי, שנחשב לנושא המדובר ביותר בין שתי מערכות ההפעלה המתחרות בצורה הבאה:
נכון שמדובר ביתרון כשמערכת ההפעלה אנדרואיד מגרסה 2.1 ומעלה מסוגלת לתמוך בתכני פלאש באופן מלא אך לעומת זאת, מה שווה לנו כל העסק הזה אם הפיצ'ר הנ"ל מכביד על טעינת אתרים בעלי תוכן מסיבי של Flash וכל העסק פשוט מקרטע בטירוף בעיקר כאשר צופים בתכנים כבדים כמו למשל, סרט בצפייה ישירה?
נקודה למחשבה…


כמות אביזרים

מכשיר האייפון ידוע בכמות האביזרים הרבה שיש לשוק להציע בעבורו. לצורך כך, ערכתי בדיקה נוספת (סתם מתוך סקרנות) ולהלן התוצאות:
ביצעתי ניסיון פשוט אותו תוכלו לבצע גם בעצמכם. נכנסתי לאתר המסחר הגדול בעולם, (eBay) וביצעתי חיפוש של שני אביזרים בסיסיים. בפעם הראשונה ביצעתי חיפוש למגן מסך
(Screen Protector) לאייפון 4 ולאחר מכן לסמסונג גלקסי S. בחיפוש השני שביצעתי, חיפשתי כיסוי סיליקון לשני המכשירים ולהלן התוצאות:
  1. חיפוש של מגן מסך (Screen Protector) לאייפון 4 הניב תוצאה של 12,511 פריטים.
2.   חיפוש של מגן מסך (Screen Protector) לסמסונג גלקסי S הניב תוצאה של 1920 פריטים.
3.  חיפוש של כיסוי סיליקון לאייפון 4 הניב תוצאה של 15,903 פריטים.
4.  חיפוש של כיסוי סיליקון לסמסונג גלקסי S הניב תוצאה של 2,305 פריטים.
אני די משוכנע שהבנתם לאן אני חותר -- מגוון האביזרים והפופולריות של האייפון 4 פשוט משאיר את הסמסונג הרבה מאחור.

ריבוי משימות (Multi Tasking)

גם האנדרואיד וגם ה- iOS מסוגלות להפעיל באופן מובנה את הפיצ'ר של ריבוי המשימות כשלמעשה, הפיצ'ר הנ"ל מגיע באופן מובנה במערכת ההפעלה של אפל מגרסה 4.0 ומעלה במכשירי ה- 3gs והאייפון 4 (לא ארחיב בנושא האייפוד\אייפד).
באופן אישי, לא ממש אהבתי את הצורה שבה אפל בחרו להפעיל את הפיצ'ר הנ"ל במערכת ההפעלה שלהם (iOS) ולכן יצרתי מדריך בעבור כלל משתמשי הקהילה שמחזיקים במכשירים פרוצים ובמדריך הסברתי כיצד לנצל את ריבוי המשימות בצורה טובה יותר.
לגבי מערכת ההפעלה אנדרואיד, לא הצלחתי למצוא משהו דומה אבל יכול להיות שפשוט לא הספקתי להכיר אותה היטב כפי שאני מכיר את ה- iOS, למרות שאני בספק גדול שקיים דבר כזה באנדרואיד ותתקנו אותי אם אני טועה…
תוכלו לצפות בסרטון הווידאו הבא שמציג את המכשיר הקודם שלי (אייפון 3gs) שמנצל את הפיצ'ר בצורה פנטסטית ולמי ששואל אז כן, זה אני מופיע בתמונה :)


את החלק הבא של הכתבה רצוי לקרוא דרך המחשב האישי או דרך דפדפן הספארי שבמכשיר ולבחור במצב תצוגה רגילה.






סיכום וחוות דעת אישית שלי לגבי שני המכשירים

קוראים יקרים, לאחר שהונחו העובדות בפניכם והצלחתם להבין מהם היתרונות של כל אחד מהמכשירים וכל אחת ממערכות ההפעלה השונות על יתרונותיה וחסרונותיה, תוכלו לעשות את חשבון כדאיות הרכישה בעצמכם.

הפריצה במכשיר האייפון והתקנת רום "מקוסטם" על הסמסונג

בגדול, מדובר על שני מכשירים טובים אבל לדעתי האישית, האייפון 4 מתעלה על הסמסונג ברוב מוחץ כמעט מכל הבחינות. נכון, צריך לבצע בו פריצת Jailbreak למערכת ההפעלה בכדי ליהנות מהחופש ולהתקין כל דבר אפשרי (אפילו את מערכת ההפעלה אנדרואיד) ונכון, שהדבר עלול להסיר את האחריות למכשיר שידוע כבר משנת 2007 כמכשיר בעל אחוז בלאי נמוך ובעל "אפס תקלות". בכל זאת, פעולת ההסרה של הפריצה הינה פעולה פשוטה ביותר וכל מה שצריך לעשות בכדי להסיר אותה לגמרי זה לבצע פעולה של Restore נקי למכשיר. כמובן שלאחר שנה מסתיימת האחריות יצרן כך שאין מרכיב זה נלקח בחשבון יתר על המידה וצריך לשמור על פרופורציות נכונות בנושא. זה כבר לא סוד גדול שגם למערכת האנדרואיד משתמשים מנוסים ואף פחות מנוסים מחליפים לעצמם את הרום המקורי שהגיע עם המכשיר מהיצרן בכדי ליהנות מהמכשיר קצת יותר ובשביל לקבל תמיכה מלאה יותר בעברית אשר מהווה בעיה במערכת ההפעלה הלא כל כך בשלה מבית גוגל. כמו כן, גם התקנה של רום חלופי מסירה את האחריות של המכשיר ולכן, אין זה משנה באיזו דרך משיגים את המטרה, אם בדרך של פריצה או בשדרוג לקושחה מותאמת אישית ואגב, פריצה היא דבר שהרבה יותר קל לביצוע ופעולה זו לא מוחקת את התוכן של המכשיר כמו התקנה של רום מותאם אישית (רום מקוסטם) נקודה למחשבה…
אני חוזר, אומר ומדגיש! ברגע שפורצים את האייפון, מקבלים גישה מלאה למערכת ההפעלה ונפתחת בפנינו האפשרות להוריד ולרכוש אפליקציות כאלו ואחרות גם מחנות האפליקציות החלופית Cydia, שמשנות לגמרי את מערכת ההפעלה ונותנות לנו מענה לכל צרכינו בצורה הרבה יותר מקיפה ממה שיש למערכת האנדרואיד להציע בכל דרך שהיא. לעומת זאת, בסמסונג אין שום תוסף, אפליקציה וכו', שתשפר בעבורנו את חווית השימוש היות ומדובר בכשל תכנוני ותפקודי לקוי שקיים במערכת ההפעלה אנדרואיד ובהתאמה האישית שלה לכל מכשיר ומכשיר. עובדה זו גורמת לאיטיות, סירבול, חוסר חלקלקות, קריסות ותקיעות של המכשיר ומערכת ההפעלה. הנושא כבר ידוע לכל אחד שמחזיק בידיו מכשיר כזה ומי שאומר שלא כך הדבר פשוט משקר לעצמו. קיבלתם הוכחה לכך בסרטוני הווידאו.

אפשרות לשדרג את גרסת הקושחה של מערכת ההפעלה

כל בעל אייפון יודע, עד כמה זה קל לשדרג את גרסת הקושחה של מערכת ההפעלה. למען האמת, התהליך הנ"ל כל כך פשוט וקל, עד כדי כך שמשתמשים לא מנוסים לעיתים מעדכנים בטעות מכשירים שחלקם נרכשו בחו"ל ומסתמכים על פריצת ה- Unlock בשביל להוציא שיחות ונועלים אותם לזמן בלתי מוגבל עד לשחרור פריצת ה- Unlock הבאה עקב שדרוג ה- Baseband (גרסת קושחת המודם). בכל אופן, מי שרכש מכשיר סים פרי יצרן (מכשיר שפתוח לשיחות כבר מהיצרן) או מכשיר שנרכש בארץ הקודש, יכול לעדכן לגרסה הכי חדשה שיש בקלות, בנוחות ועם שקט נפשי ובמקרה הכי גרוע הוא פשוט לא יוכל לבצע פריצת Jailbreak עד לצאת הפריצה הבאה בדיוק כפי שקרה מהגרסה הראשונה שיצאה עוד אי שם בשנת 2007 ועד עצם היום הזה בשנת 2011.
כשאפל משחררת גרסת קושחה חדשה (כל כמה חודשים) העדכון משתחרר בכל העולם בבת אחת וכל מכשיר אשר נתמך (והמכשירים של אפל נתמכים כשנתיים), יכול לעדכן לגרסה החדשה ביותר של מערכת ההפעלה באופן עצמאי וקל מאוד מבלי להסתבך. ישנה אפשרות לשדרג גרסה מבלי למחוק את התוכן כלל או לבצע עדכון גרסה נקי ולהחזיר את התוכן עם שימוש בגיבוי מקיף שנשמר מבעוד מועד בתוכנת הניהול iTunes שאגב, בנושא הזה הופכת להיות שימושית ביותר.
גרסת הקושחה מגיעה ישר מהיצרן (אפל) עם עברית מלאה וכל אייפון זכאי לעדכוני גרסה במשך כשנתיים.
אצל גוגל העסק עובד קצת אחרת. כאשר יוצאת גרסה חדשה היא לא משוחררת באמצעות חברת גוגל ישירות ללקוח (למעט מכשיר הבית של החברה Nexus שאגב, גם הוא לא מיוצר על ידי גוגל עצמה). מה שקורה בפועל זה שגוגל שולחת את גרסת הקושחה (שאינה מגיעה בעברית במקור) ליצרניות, לצורך התאמה של הגרסה לכל מכשיר ומכשיר (דיברנו על סרבול?) דבר שמעכב ומסרבל את השחרור של הגרסה העדכנית לכל מכשיר ומכשיר שמריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד. המכשירים שמריצים את מערכת ההפעלה אנדרואיד, תלויים בעיקר, בחסדיהם של היצרניות שלרוב משחררות להם עדכון אחד או שניים וכך המכשיר ייאלץ להישאר למשך כל חייו אלא אם האקרים או אנשים ששולטים היטב בתחום יתאימו לו בעצמם רומים מקוסטמים (שעברו קסטומיזציה כזו או אחרת).

תג מחיר

מי שמעוניין לרכוש סמארטפון במחיר שפוי "יחסית" ואין לו תקציב של מעל 3500 ₪ לטובת סמארטפון סלולרי איכותי, יכול בהחלט לבחור בסמסונג. צריך לקחת בחשבון שהחברות הסלולריות אינן מתחשבות במחיר השוק האמיתי שלו ומציעות לרוב את אותן התכניות בדיוק (הכוללות זיכוי מלא על המכשיר) גם כאשר רוכשים אייפון 4 שעולה כ- 1800 שקל יותר ממנו ולכן החישוב הכלכלי הוא מאוד פשוט ולא צריך להיות דוקטור בשביל להבין את זה.
כמובן שמי שמעוניין לרכוש את המכשיר מחנויות פרטיות ולא מחברות הסלולר יוכל ליהנות מתג מחיר הרבה יותר נמוך משל האייפון 4 וגם להשתמש בחוק ניתוק הזיקה על מנת להזדכות על המכשיר כאילו רכש אותו היישר מהחברה הסלולרית. אם כבר רוצים לחסוך אז זו הדרך שהכי משתלמת מבחינה כלכלית וכמובן שהדבר תלוי בדיל שמוצע ללקוח מהחברה הסלולרית ובאפשרות הכספית של כל אחד ואחד מאיתנו.

מגוון אפליקציות

למרות שמערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל הגיחה לאוויר העולם באיחור של כ- 3 חודשים בלבד לאחר ה- iOS מבית אפל, כמות האפליקציות שפותחו ל- iOS גדולה ומרשימה בהרבה מזו של גוגל וגם זו עובדה הקיימת בשטח. הזכרנו כבר קודם לכן את מרבית האפליקציות שיוצאות קודם כל ל- iOS ורק לאחר מכן לאנדרואיד (ואם בכלל). דיברנו על החוסר באפליקציות ישראליות, בתוכנות ניווט בעברית וכו'. הזכרנו גם את האפליקציה השימושית והפופולרית לשיחות טלפון אינטרנטיות הלוא היא Viber ואת החוסר בתמיכה בווידאו באפליקציה הכי פופולרית בשוק לשיחות ווידאו (Skype) ואף לקחנו בחשבון את החופש לפרוץ את המכשיר ולהתקין בו אפליקציות מחנות האפליקציות החלופית (Cydia), למכשירים פרוצים בלבד אשר גם לה מן הסתם, יש ללא צל של ספק כמות בלתי מבוטלת של אפליקציות ותוספות להורדה שלא היו מביישות אף חנות אפליקציות אחרת.

"אז מה אתם הייתם עושים?"
תודה רבה
לאתר iPhoneil.net -- המקור הראשוני בשפה העברית.
תודה רבה לגלעד אבני על שביצע הגהה לכתבה ותרם רבות להצלחת הפרויקט.

3 תגובות:

  1. כל הכבוד על הכתבה! הרבה זמן לא ראיתי ניתוח מידע כל כך מפורט. מה שכן, שני נתונים חשובים מאוד שלא נלקחו בחשבון: עוצמת קרינה ותיקון המכשיר כולל החלפת רכיבים. אם אני לא טועה (ולפי מה שבדקתי) עוצמת הקרינה של הגלאקסי נמוכה משמעותית משל האייפון והיא אפילו אחת הנמוכות שהיו לפלאפונים אי פעם! ועלות התיקונים והחלפים של הגלאקסי נמוכה משמעותית משל האייפון.

    השבמחק
  2. אחים שלי כתומך מ"אנדרואיד":
    יש אנרואיד גם להמון מכשירים אחרים זה בחינם בניגוד ל אפל וווינדוס מובייל
    אין צורך בפריצה או שום דבר כזה כל שינוי שאדם רוצה לעשות הוא חוקי וקל
    כטלפון אני תמיד ימליץ על אייפון בתור תחליף למחשב נייד ולכל אדם שמבין במחשבים אני תמיד ימליץ על אנדרואיד
    ואם יש מישהו שמתבלבל מכל החומר הזה ורוצה הסבר קל מה יש באייפון מול סאמסונג(ללא אנרואיד רק המכשיר) אני ממליץ על
    http://www.gsmarena.com/stats.php3

    השבמחק
  3. אני תמיד אתמוך באייפון יותר מכיוון שהם מייצגים בעיניי את הדרך יותר מכל. שנים אהבתי את ה PC עד שפשוט נמאס לי להשתמש בדברים בחינם ואח"כ לשלם עליהם ביוקר

    השבמחק

תמיד נשמח לתגובות על האתר