16.12.2010

האם אפל הופכת לפקק האמבטיה של תעשיית המסכים?



האייפון והאייפד, שני המוצרים הפופולאריים של אפל, נמכרים ברחבי העולם כמו לחמניות חמות. כמעט בכל מדינה אליה הם מגיעים חוזרים המחזות של תורות ארוכים המשתרכים מחוץ לחנויות במשך שעות, והמלאי שאוזל בתוך זמן קצר. אבל מי שסובל מהפופולאריות המוגזמת של ה-iDevices אינם דווקא הלקוחות הנאלצים לחכות למלאי הבא, אלא תעשיית הטכנולוגיה כולה.



אתמול פורסמה ע"י סוכנות הידיעות Reuters ידיעה לפיה לקראת השקת ה-iPhone 5 בונה טושיבה מפעל מסכים חדש שככל הנראה נועד אך ורק כדי לספק את הדרישה האדירה של אפל וצרכניה. טושיבה תשקיע 100 מיליארד ין, שהם כ-1.19 מיליארד דולר, בבניית המפעל החדש בסמוך למפעל המסכים הקטנים הקיים שלה באישיקאווה, כאשר חלק נכבד מהסכום ימומן ע"י לא אחרת מאשר אפל עצמה, שרוב תוצרת המפעל תועבר ישירות אליה. המפעל צפוי לייצר מסכי LCD קטנים בטכנולוגיית LTPS (ר"ת: Low Temperature Polycrystalline Silicon, או "סיליקון פוליקריסטלי בטמפרטורה נמוכה), המאפשרת בנייה טובה ויעילה יותר של מסכים, כך שהמעגלים החשמליים ניתנים להבניה בתוך המסכים, הפיקסלים קטנים וצפופוים יותר, המסך דק יותר והתאורה האחורית הדרושה חזקה פחות וחסכונית יותר בחשמל.
במקביל דיווח OLED-Display שהסיכויים שה-iPad 2 יגיע עם מסך OLED או AMOLED שואפים לאפס. זאת משום שסמסונג, המספקת 98% מהמסכים מסוגים אלה בקושי עומדת בהספק הייצור לסמארטפונים, וכבר הוכיחה השנה שגם את השוק הזה היא לא מספקת כאשר הפסיקה לחלוטין את אספקת מסכי ה-AMOLED לחברות חיצוניות. בינתיים, המתחרה הנצחית LG, שכבר הקימה קו ייצור מיוחד עבור מסכי ה-Retina לאייפון 4, בקושי החלה לייצר מסכים בטכנולוגיות ה-OLED, אם כי מספר מפעלים לצורך זה נמצאים כבר בשלבי הקמה, אך אספקה סדירה של מסכים צפויה להתחיל רק בסוף 2011.
כל זה מוביל למסקנה שאפל, עם כל הכבוד ליצירתיות ולהצלחה, מעמידה את תעשיית הטכנולוגיה במצב בלתי אפשרי: הדרישות שלה עולות כל שנה, גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה כמותית, ללא שום התחשבות בעובדה שהחברות שמאחורי אותן טכנולוגיות "נתקעות" בגללה ללא שום סיכוי להשתמש בטכנולוגיות המתקדמות שלהן למוצריהן עצמם. זאת מאחר והן מעדיפות להיכנע לאפל, ביודען כי ההכנסות ממכירות מוצרי אפל מובטחות, בעוד ההכנסות ממכירות מוצרים תחת שמות אחרים אינן כה קלות. LG טרם הוציאה ולו מכשיר אחד משלה המנצל את ההישג האדיר שלה בפיתוח ה-Retina Display, בעוד סמסונג העדיפה להפסיק את אספקת המסכים המתקדמים לכל החברות האחרות יחד כדי להישאר "ניטרלית".
האם המגמה הזו תשתנה בזכות הגדלת מספר המפעלים, או שמא חברות שיווק שתצלחנה לשעבד את הקהל למוצריהן תהפוכנה את חברות הטכנולוגיה והייצור לשפחותיהן החרופות?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תמיד נשמח לתגובות על האתר